Nadežda Rutjana, Oksana Tavkiņa
Atb. persona: Tatjana Moisejeva
Sofija Butova, Viktorija, Anastasija Vavajeva, Inga
2023. gada 11. septembris
Ceļojums uz
MEŽAPARK
Visi apkārt
runā par studentu adaptāciju!
Kādam
nolūkam? Kāpēc? Ko darīt?
Tāpēc mēs nolēmām, ka adaptācijas periods pirmklasniekiem
jāsāk ar bērnu iepazīstināšanu vienam ar otru.
Nepiespiestā gaisotnē skolotāji ieraudzīs bērnus,
sapratīs, kam jāpievērš uzmanība, kad viņi rotaļājas un dzied, kad bļauj
un cīnās. Uzzinās, kā bērns reaģē uz sakāvi spēlē, uz kritienu un rindu.
Jums pat neienāks prātā, ka 9-10 gadus vecs bērns neprot un nevēlas
dzirdēt citus. Bērns neprot ievērot etiķetes normas: pateikt paldies,
lūdzu, atvainojiet. Bērns nezina, kā paskaidrot, ka viņš vēlas iet uz
tualeti utt.
Tāpēc mēs sadalījām programmu 5 posmos.
Starp citu, mēs speciāli neaicinājām līdzi vecākus, lai
nepārvērstu pasākumu par vecāku hiperrūpēšanos par savu bērnu.
Tātad! Mēs dodamies uz Mežaparku.
Savā pirmajā skolas braucienā divstāvu autobusā devās 45
pirmklasnieki un 6 skolotāji.
Pasākuma izaicinājumus esam nolēmuši nosaukt par niansēm.
"Nianse" ir signāls, kam vecākiem un skolotājiem
jāpievērš uzmanība un pie kā strādāt, par ko runāt mājas vidē.
Mēs nenonākam pie personībām, kas nozīmē, ka ne vienmēr
tas ir jūsu bērns, kurš nav izpildījis visus uzdevumus.
1. MĒS ESAM AUTOBUSĀ
PĀRDAUGAVAS SKOLA – MEŽARPARKS
Bērni kopā ar klases audzinātājām ieņēma savas vietas
autobusā.
Pirmā nianse: visi bērni viegli iesēdās sēdvietās.
Otrā nianse: bērni nezina, kas ir "piestiprināt roku
balstu", "piesprādzēt drošības jostas".
Šajā situācijā daži bērni ignorēja lūgumu, daži bērni
sāka meklēt pieaugušo palīdzību, daži bērni nesaprata vārdu nozīmi.
Trešā nianse: tā vietā, lai skatītos uz pilsētas
objektiem no logiem, bērni bija dziļi iegrimuši kārtējā datorspēlē vai
absorbēja milzīgu daudzumu vecāku iedotā ēdiena.
Tieši no šīm niansēm sākās mūsu pielāgošanās.
Mēs iepazināmies, iepazīstinājām skolotājus, šoferi,
bērnus. Mēs pastāstījām par programmu, par uzvedības noteikumiem
sabiedriskajā transportā, par atkritumu atlieku maisiņu lietošanas
noteikumiem, pastāstījām par aizliegumu transportā lietot gāzētos
dzērienus, čipsus, košļājamās gumijas.
Šie uzdevumi ir svarīgi grupu braucienos. Starp citu, ja
bērni būtu vecāki, mēs viņiem būtu pastāstījuši par aizliegumu lietot
smaržas un citus aromātiskus produktus, produktus ar asu garšvielu
smaržu. Mēs, pieaugušie, saprotam, ka alerģijas slimniekiem jebkura
smarža ir bumba ar laika degli.
Dārgie vecāki, lūdzu, neaizmirstiet par sava bērna
klasesbiedriem.
Katra cilvēka personīgā telpa beidzas tur, kur sākas
blakus esošā cilvēka personīgā telpa.
1. septembrī vecākiem un bērniem tika dāvāti dziesmu
teksti, kurus varēja apgūt mājās. Savukārt 4. un 5. septembrī kopā ar
vokālo skolotāju atkārtojām dziesmu tekstus.
Pirmā nianse: daži vecāki ignorēja uzdevumus. Bērni bija
bezpalīdzīgi un nesagatavoti pasākumam.
Un bija iespējams vienkārši dziedāt mājās kopā ar bērnu.
Starp citu, tekstu iegaumēšana attīsta atmiņu, paplašina vārdu krājumu,
rada radošu telpu. Un pats svarīgākais! Tā saliedē ģimeni!
2. Mēs atrodamies MEŽAPARKĀ
FIZISKĀS AUDZINĀŠANAS PIETURAS
Ikviena ģimene droši vien ir daudzkārt staigājusi pa
1901. gadā dibināto Rīgas Mežaparku.
Cik lieliski ir sportot parkā ar trenažieriem, šūpolēm,
batutiem, slidkalniņiem, vingrošanas turniketiem un mīkstajiem kritienu
segumiem.
Sadalījām bērnus 2 grupās, skolotājas kāpa virvju
piramīdās.
Bērni pārvarēja savas bailes un dalījās ar mums priekā
par uzvaras prieku pār sevi.
Neuztraucieties, sacensības un aktivitātes organizēja
ārstnieciskās vingrošanas speciāliste Ruta Rutkovska, un pieredzējusī
skolas medmāsa turēja līdzi čemodānu ar sarkano krustiņu, kas bija
gatavs pirmās palīdzības sniegšanai (nepieciešamības gadījumā).
Pirmā nianse: bērniem patīk cīnīties un sūdzēties, viņi
neprot piekāpties viens otram.
Otrā nianse: viņi ātri pārslēdzas uz citām nodarbēm un
aizmirst par maziem pārpratumiem.
Skolotāji jau sen ir iemācījušies pārslēgt skolēnu
uzmanību, bet vecākiem ir jāiemācās ne tikai neuzsvērt sāpes, bet arī
nesākt sarunas ar negatīvo. Ja "sāpīgā" situācija ir kļuvusi par
prioritāti, tā ir jāpārvērš par joku, par varoņdarbu, ko meita vai dēls
ir pārvarējis. Zēni biežāk aktīvi iegrimst problēmā. Ir vērts atsaukties
uz vecuma psiholoģijas rokasgrāmatām, piemēram, Vigotska.
3. Mēs esam Mežaparkā.
ART
PIETURAS
Tēlotājmākslas skolotāja Liena Bizune organizēja mākslas
plenēru.
Bērni iepriekš bija sagatavojuši vaska krītiņus. Uz
papīra ruļļiem, sadalīti grupās, bērni zīmēja sporta disciplīnu
atribūtiku.
No skaistajiem zīmējumiem bija jāveido milzīgs skaitlis
1.
Nākamajā dienā skolā bija jāparādās pirmklasnieku
zīmējumu izstādei.
Mēs filmējām bērnu radošo darbu, tāpēc drīzumā jūs
redzēsiet videoreportāžu.
Vai jūs domājat, ka mēs tikai pastaigājāmies?
Niananse viena: daži vecāki aizmirsa bērniem ielikt vaska
krītiņus, daži nepievērsa uzmanību krītiņu veidam.
Otrā nianse: bērni nezina, kā dalīties.
Trešā nianse: daži vecāki nenodrošināja bērniem ūdeni.
4. Mēs esam Mežaparkā
TEĀTRA STĀCIJA
Radošā potenciāla atraisīšana nav viegla. Parasti viss
sākas ar kastingu, ar bērnu dabisko spēju pārbaudi.
Bērniem tika dots uzdevums:
1. Sadalīties grupās
2. Izvēlēties interesantu pasaku vai multiplikācijas
filmu.
3. Izmēģiniet dramatizējumu.
Mūsu ideja neizdevās.
Pirmā nianse: bērni nespēja izstāstīt nevienu pasakas
stāstu.
Otrā nianse: bērni neprot sadarboties.
Trešā nianse: bērnudārzs neveica šāda veida darbu ar
bērniem.
Mīļie vecāki, neapvainojieties. Tagad mēs zinām, ar ko
sākt. Žēl, protams, ka šīs prasmes, kas būtu jāattīsta jau 4 gadu
vecumā, bērni apgūs vēlāk. Bez mammu un tētu aktīvas līdzdalības mums
neiztikt, jums būs jāsadarbojas ar skolotājiem!
5. MĒS ESAM VISU LATVIEŠU LIELAJĀ ESTRĀDĒ INTERPARKĀ.
MŪZIKAS STĀCIJA
Vispārējie latviešu Dziesmu un deju svētki ir iekļauti
UNESCO kultūras mantojuma sarakstā.
Tikai jūlijā vien uz estrādes pulcējās tūkstošiem
vokālistu un tūkstošiem skatītāju.
Savukārt 6. septembrī zem kupola - gliemeža gliemežnīcas
- pulcējās Pārdaugavas skolas pirmklasnieki un skolotāji, lai izpildītu
dziesmas Rainbow un Tikai tā.
Šī bija pirmā reize, kad Diāna Logina kā diriģente
uzstājās šādā vietā.
Uz papīra sagatavoto tekstu karaoke stilā demonstrēja
skolotāji. Milzīgi burti palīdzēja lasošajiem bērniem saskatīt tekstu.
Secinājumi:
Jebkurš pasākums ir sākumpunkts kļūdu labošanai un iegūtā
rezultāta uzlabošanai.
Esam pateicīgi bērniem par labo noskaņojumu, aktivitāti
un zinātkāri.
Mums ir jāmācās lasīt raiti, lai saprastu tekstu.
Mums katru dienu kopā ar vecākiem mājās skaļi jālasa
pasakas un stāsti.
Mums ir nepieciešams zīmēt par doto tēmu.
Mums jāskatās multfilmas un bērnu filmas. Mums jāapspriež
sižets, jādramatizē, jārisina krustvārdu mīklas.
Mums biežāk jāstaigā pa pilsētu, pievēršot uzmanību
pieminekļiem, skulptūrām, zīmēm.
Dārgie vecāki, skolotāji! Dzīvosim draudzīgi.
2023/2024. mācību gadā mēs atsāksim vecāku universitāšu
darbību, aicināsim speciālistus, kuri mums pastāstīs, kā audzināt
labestīgus, dzīvespriecīgus, gudrus un attīstītus bērnus.
|